Bakala Media Group (BMG) – ohrožuje miliardářovo mediální impérium demokracii v České republice?

Fandové filmové série s britským agentem 007 mají v oblibě episodu s názvem Zítřek nikdy neumírá. James Bond zde čelí zlosynu jménem Elliot Carver. Ten chce s pomocí mediálního impéria Carver Media Group (CMG), které vlastní, ovládnout svět. Český prezident Miloš Zeman si myslí, že i Česká republika má svého Carvera. Jmenuje se Zdeněk Bakala.

Inaugurační projev prezidenta České republiky Miloše Zemana nevnesl do společnosti uklidnění, jak mnozí možná v duchu doufali, ale naopak vyvolal jen nové vášně. Pasáž projevu, která byla následně využita určitými politickými silami, se týkala dvou bodů: miliardáře Zdeňka Bakaly a s jeho jménem spojených médií, a dále České televize.

Miloš Zeman pronáší svůj inaugurační projev. Zdroj: fob

V případě Zdeňka Bakaly prezident Zeman řekl: „Bohužel u nás je stále ještě jedna velká skvrna a ta skvrna se jmenuje Zdeněk Bakala. Chci upozornit, že se nejedná pouze o dnes před soudem stojící kauzu podivné privatizace OKD, ale že se jedná o daleko rozměrnější akci, protože podle odborných odhadů z OKD bylo dohromady vytunelováno 100 miliard korun. Mimochodem akcie OKD uvedené na burzu měly nominální hodnotu 400 korun a na konci klesly na hodnotu 20 haléřů za akcii. Jak velký to podnikatelský úspěch, že? Ale na druhé straně ještě těsně před krachem podniku, který zaměstnává 10.000 osob, Zdeněk Bakala inkasoval posledních 16 miliard korun na dividendách a přitom jen tak mimochodem stačil okrást i nájemníky OKD o jejich byty.“

Prezident Miloš Zeman dále upozornil na to, že Zdeněk Bakala není jen obyčejným podnikatelem s pochybnou pověstí, ale že skrze své mediální impérium má také nemalý vliv na formování veřejného mínění: „Přecházím ke třetí a poslední části hodnocení minulosti, a to je pokus manipulovat českou veřejností. A svým způsobem mohu velmi snadno navázat na předchozí téma. Protože noviny, jako je Hospodářské noviny nebo týdeník Respekt nebo server Aktuálně.cz, jsou ve vlastnictví Zdeňka Bakaly. A tyto noviny nás každodenně poučují o tom, jak se máme chovat. Podle mého názoru novinář, který bere peníze získané tímto způsobem, by neměl mít naši úctu a neměli bychom ho brát vážně. Samozřejmě, že kritika, která se týká mediální sféry, se nedá redukovat pouze na Bakalovo mediální impérium.“

„Snažme se tedy, abychom dokázali rozlišit novináře, kteří hledají pravdu, od novinářů, kteří hledají senzace. A domnívám se, že patří úcta těm prvním a neúcta těm druhým.“ Miloš Zeman

„A není to ani kritika pouze papírových médií,“ pokračoval Miloš Zeman, „je to například i kritika veřejnoprávní České televize. Rád bych vám připomněl nedávnou studii Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, která uvádí, že zpravodajství naší veřejnoprávní, vyvážené, objektivní České televize, bylo v minulosti výrazně ovlivněno její příchylností ke straně, která se jmenuje TOP 09. Budu předpokládat, že vzhledem k nedávným volebním výsledkům této strany, se Česká televize napříště stane poněkud vyváženější. Nu a snažme se tedy, abychom dokázali rozlišit novináře, kteří hledají pravdu, od novinářů, kteří hledají senzace. A domnívám se, že patří úcta těm prvním a neúcta těm druhým.“

Po tom, co Miloš Zeman dokončil tuto pasáž svého inauguračního projevu, zvedla se nejprve poslankyně za ODS Miroslava Němcová, vzápětí ji následovali také poslanci a někteří senátoři za stranu TOP 09 a KDU-ČSL, a společně demonstrativně opustili Vladislavský sál Pražského hradu. Venku pak tito politici sdělili reportérům České televize, že už nevydrželi nečinně sedět a poslouchat, jak Miloš Zeman útočí na nezávislá média a veřejnoprávní Českou televizi a tím útočí i na samotnou svobodu slova.

Poslanci TOP 09, KDU-ČSL a ODS opouští Vladislavský sál na protest proti projevu Miloše Zemana. Zdroj: fob

Politici zmíněných stran přitom působí dojmem, jakoby spadli s višně. Experti na média se už dlouho shodují v tom, že něco jako nezávislá média prostě neexistuje. Vždy jsou tu určité zájmy, které média ve své činnosti musejí brát v potaz. V první řadě jsou média závislá na svých čtenářích, musejí mít jasno, jakou cílovou skupinu chtějí oslovovat, a vycházet pak vstříc jejímu vkusu. Dále jsou tu inzerenti. Ti jsou dokonce ještě důležitější než sami čtenáři, protože pro některá média znamenají mnohem vyšší finanční přínos. A do třetice je tu zájem majitele média. Jsou takoví majitelé, kteří mají média jen jako vedlejší složku svého hlavního podnikání. Často proto, aby si tak kryli záda a zajistili, že média nebudou kritickým způsobem informovat o předmětu či stylu jejich byznysu. To je zřejmě i smysl Bakalova mediálního podnikání. Nejprve v roce 2006 Zdeněk Bakala kupuje týdeník Respekt. Erik Tabery, šéfredaktor Respektu, napsal tehdy s takřka odzbrojující upřímností:  „Respekt není deník, který musí psát o všem, co se děje kolem, jsme názorový týdeník. Zřejmě jen málokdo by oponoval tomu, že chválit svého majitele by působilo nepatřičně. Pokud ale nemáme někoho chválit, nemůžeme ho ani kritizovat. I proto jsme se rozhodli, že o aktivitách našeho majitele – Zdeňka Bakaly – nepíšeme.“

O dva roky později, v roce 2008 Zdeněk Bakala kupuje Economii, největší vydavatelství ekonomického a odborného tisku v České republice. (Economia vydává Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, takřka dvě desítky odborných časopisů a dále provozuje portál ihned.cz.) Cena transakce nebyla tehdy zveřejněna, podle informovaných zdrojů se ale měla pohybovat mezi 70 až 90 miliony eur, tehdy to dělalo 1,7 až 2 miliardy korun.

Nicméně mastné, vlastně uhelné peníze, protože zrovna tou dobou Bakala vydělal 30 miliard korun prodejem akcií jeho společnosti NWR – ovládající právě OKD – se mu měly do budoucna velmi zhodnotit. Když už nic jiného tak tím, že si za ně koupil „mediální ticho“, neboli mlčení ze strany novinářů, kteří by se jinak museli kauzami, jež se měly brzy rozjet kolem Bakalova podnikání, z titulu svého profesního zaměření velmi intenzivně zaobírat.

V roce 2013 Zdeněk Bakala své podnikatelské portfolio v oblasti médií ještě dále rozšíří, když kupuje společnost Centrum Holdings. Stává se tak majitelem zpravodajského serveru Aktualne.cz , Atlas.cz a dalších dvou desítek internetových projektů. Spojením dosavadních a nově získaných mediálních akvizic vznikla firma s více než 700 zaměstnanci, která měla v té době roční obrat přes jednu miliardu korun. Zdeněk Bakala navíc prostřednictvím svých médií obsáhl přes polovinu internetové populace v České republice.

Ke konci roku 2013 uveřejnil web mediaguru.cz výsledky svého šetření, z něhož vyplynulo, že média z Bakalova impéria se k podnikatelským aktivitám svého majitele vyjadřují jen poskrovnu. Tak málo, až to bylo podezřelé. „Oba týdeníky, Respekt a Ekonom, byly nanejvýš zdrženlivé a hodnocení podnikatele a jeho aktivit se vědomě vyhýbaly,“ píše web mediaguru.cz. Hospodářské noviny pak podle analýzy informovaly o podnikatelských aktivitách Zdeňka Bakaly jen „skromně“.

Připomeňme, že Zdeňek Bakala už v té době čelil několika nepříjemným aférám, spojeným s předmětem jeho podnikání. Jedním z nejdůležitějších byl už nějaký čas byznys v důlním průmyslu. Firmu Ostravsko-karvinské doly (OKD) Zdeněk Bakala koupil od firmy Karbon Invest majitelů Petra Otavy a Viktora Koláčka (zároveň i manažerů OKD) v listopadu 2004.  Ta v ní jen dva měsíce předtím získala od státu, respektive vlády premiéra Stanislava Grosse (ČSSD) většinový podíl za 4,1 miliardy korun. Převod rozhodujícího podílu v OKD ze státního vlastnictví do soukromých rukou patří dodnes mezi největší privatizační aféry. Cena, za niž se stát svého podílu v OKD zbavil, se v současnosti hodnotí jako silně podhodnocená a osoby zodpovědné za tento převod dodnes čelí trestnímu vyšetřování.

Sídlo společnosti OKD. Zdroj: Wikipedie

Ačkoliv výkupní cena černého uhlí na světových trzích rychle klesala, OKD, vlastněná další Bakalovou společností NWR se sídlem v Nizozemku, posílala na účty firem spojených se Zdeňkem Bakalou vysoké dividendy. Slovenský finančník Pavol Krúpa, jehož společnost Arca Capital patří mezi menšinové akcionáře NWR, tvrdí, že jen v letech 2006 až 2012 rozdělila OKD na dividendách 65,3 miliardy korun, přičemž čistý zisk těžební firmy byl v té době 34,7 miliardy korun. Zdeněk Bakala měl prostřednictvím dividend a burzovních finančních operací získat prostřednictvím OKD osobní majetek v hodnotě zhruba 38 miliard korun. Kombinace nízkých výkupních cen za těžené uhlí a odvodů dividend v relacích neodpovídajících dosahovaným hospodářským výsledkům však nakonec přivodily, že se OKD v roce 2016 ocitla v platební insolvenci. To již ale nebyla ve vlastnictví Zdeňka Bakaly. Ten se OKD včas zbavil. Noví vlastníci OKD dnes po Bakalovi požadují, aby jim podnikatel vrátil 24,5 miliardy, což má být škoda vzniklá právě nadměrnými odvody peněžních prostředků za minulého vedení.

Zdeněk Bakala odprodal také podnikové byty horníků. Na základě smlouvy mezi Fondem národního majetku ČR a společností Karbon Invest z roku 2004 měli mít přednostní právo na koupi bytu za zvýhodněnou cenu nájemníci bývalých bytů OKD. Nejednalo se přitom o žádnou maličkost: ve hře bylo 43 tisíc bytů! Zdeněk Bakala, který tento majetek ovládal skrze firmu CERCL Mining, ale byty jejich nájemníkům nenabídl, místo toho je prodal nadnárodní investiční společnosti Round Hill Capital. Tržní hodnota těchto bytů přitom nebyla zahrnuta v odhadu, který si dal stát vypracovat v době, kdy rozhodoval, za jakou cenu rozhodující podíl v OKD Karbon Investu odprodá.

V roce 2011 Vrchní soud vynesl rozsudek, že se Lubomír Zaorálek (ČSSD) nemusí omluvit a zaplatit pokutu 300 tisíc korun podnikatelovi Zdeňku Bakalovi za to, že ho v souvislosti s prodejem bytů OKD nazval v roce 2008 gaunerem.  Aktuálně.cz napsalo: „Za byty OKD kritika s gaunerem sedí, řekl soud Bakalovi.“

„Jsem šťastný, že žijeme ve svobodné společnosti a že zde máme nezávislá média a že zde máme svobodu projevu. A Miloš Zeman ve svém projevu útočil na nezávislá média, útočil na svobodu projevu.“ Jiří Pospíšil v rozhovoru pro ČT.

Kritika tohoto Bakalova podnikání byla v médiích dosti potlačená a rozhodně svým rozsahem neodpovídala významu události a dosahům, jež to mělo na život obyvatel na Ostravsku, potažmo na českou politiku. V praxi se tak uplatnilo ono „mediální ticho,“ jež si Zdeněk Bakala zajistil, když skoupil ta nejdůležitější média zabývající se ekonomikou a politikou. Označit média z Bakalova mediálního impéria jako „nezávislá“, jak to učinili politici, kteří na protest houfně opustili Vladislavský sál, bylo za daných okolností nepatřičné. Kritika, jež zazněla v inauguračním projevu prezidenta Miloše Zemana, se v tomto světle jeví naopak jako zcela opodstatněná.

 

O skutečných důvodech, jež politiky vedly k demonstrativnímu odchodu z Vladislavského sálu Pražského hradu lze jenom spekulovat. Jako první se z místa zvedla Miroslava Němcová (ODS), která novinářům sdělila, že musela odejít, protože by „jinak měla infarkt.“ V jejím případě šlo ale určitě o víc než jen o další z projevů osobní averze, kterou vůči Miloši Zemanovi Miroslava Němcová pociťuje od doby, kdy prezident zhatil její šanci stát se historicky první českou premiérkou.

Miroslava Němcová (ODS). Foto: Wikipedie

Nejvíce odpadlíků bylo určitě ze strany TOP 09. Jak v rozhovorech pro zástupce médií sami později přiznali, s jistou konfrontací předem počítali, když se na slavnostní večer dostavili oděni záměrně do černého a vybaveni protestními odznáčky. Miloš Zeman ve svém projevu zmínil, že podle analýzy, provedené na objednávku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK), Česká televize vykazuje nadměrnou příchylnost k politikům ze strany TOP 09. Ona studie FSV UK dokazuje, že ve zpravodajství ČT před krajskými volbami v roce 2016 dostala TOP 09 přesně o 60% více prostoru, než by odpovídalo významu této strany, jinými slovy ČT politikům z TOP 09 značně stranila a porušila tím zřejmě zákonný rámec, v němž by se měla pohybovat.

Když se později politikové z TOP 09, jmenovitě předseda strany Jiří Pospíšil, před kamerou České televize předháněli v silných prohlášeních, tvrdíce, že Miloš Zeman ve svém projevu zaútočil na svobodná média, měli se jich novináři České televize Daniel Takáč a Vladimír Keblúšek, kteří událost reportovali, zeptat, zda tím myslí ta samá média, která už léta programově mlčí o podezřelých podnikatelských aktivitách svého majitele – Zdeňka Bakaly.

Jiří Pospíšil (TOP 09). Zdroj: Wikipedie

Další otázka, která by byla logicky nasnadě, by nejspíš zněla, zda politici z TOP 09 neuprchli náhodou z Vladislavského sálu v panické hrůze, že by Miloš Zeman mohl v další pasáži svého projevu připomenout finanční dary, které Zdeněk Bakala poskytl na předvolební kampaň právě straně TOP 09. Například v roce 2010 věnoval této straně příspěvek ve výši 8 milionů korun a byl tak jejím největším sponzorem. Zkrátka tehdy ale nepřišly ani ODS (15 miliónů) a dnes již neexistující Věci veřejné (6 miliónů). Dohromady tak Zdeněk Bakala věnoval na politický sponzoring, jinými slovy uplácení politiků, ve volebním roce 2010 nejméně 28 milionů korun.

Zdeněk Bakala, podnikatel s tak pochybnou minulostí, že podle pravomocného rozhodnutí Vrchního soudu smí být veřejně nazýván gaunerem, je současně i největším donátorem strany zakládající si na Havlovských principech slušnosti a morálky v politice, jak o nich tak často a dojemně hovoří bývalý předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Podobné propojení peněz a politiky zjevně v minulosti existovalo i mezi Bakalou a ODS. A mohlo představovat ten skutečný důvod, proč se Miroslavě Němcové udělalo při inauguračním proslovu nevolno. Chápeme, že případná narážka Miloše Zemana na sponzoring její strany od Zdeňka Bakaly by opravdu mohla způsobit, že by dostala infarkt, jak později sama na kamery prohlásila.

Žádná takováto otázka na adresu nejvyššího představitele strany TOP 09 však od redaktorů České televize bohužel nezazněla. Pravděpodobně proto, že kromě tajného spříseženství, které panuje mezi Českou televizí a právě stranou TOP 09 (na což upozornila výše zmíněná studie FSV UK) a jež se v praxi projevuje nepokrytým protěžováním této strany ve vysílání veřejnoprávního média, je tu ještě druhý aspekt. Tím je silná příchylnost redakce zpravodajství ČT k novinářům z Bakalova mediálního impéria. Zvláště žurnalisté z Hospodářských novin jsou ve studiích ČT doslova pečení vaření, pravděpodobně proto, že dle názoru vedoucích pracovníků České televize nejlépe naplňují představy o „nezávislých médiích“.

Reportéři České televize. Zdroj: Wikipedie

To je ale velice podivné, protože jak jsme si v tomto textu už ukázali, jde naopak o novináře, kteří nejvíce uplatňují „mediální ticho“ o tématech, která by jim mohla být nepříjemná. Hlavně tedy o podnikatelských aktivitách svého majitele, Zdeňka Bakaly.

 

Takže si to shrňme. Novináři z Bakalových médií řádně neinformují, Česká televize řádně neinformuje. Když pak na tyto neprofesionální a pro demokracii v České republice nebezpečné praktiky prezident republiky veřejně upozorní, tak to má být ten nepřípustný útok na svobodu slova a nezávislá veřejnoprávní média, jak o tom vykřikují politici z TOP 09? A neměli by naopak lidé jako Jiří Pospíšil, Karel Schwarzenberg a Miroslav Kalousek veřejnosti vysvětlit, jak je to s oním finančním propojením TOP 09 a Zdeňka Bakaly? Slůvko či dvě by snad mohla o milionech, poslaných na kampaň ODS z kasy Zdeňka Bakaly, utrousit i Miroslava Němcová, která se jinak vždy ochotně vyjadřuje k nejrůznějším věcem. Protože skutečnost, že o tak zásadní věci tito politici na veřejnosti mlčí, a naopak ostře napadají všechny, kdo by jim takové legitimní dotazy chtěli klást, ukazuje, že se sami už nejspíš stali pevnou součástí chobotnice jménem BMG – Bakala Media Group. A to je pro demokracii v České republice ta nejhorší zpráva jakou si lze představit. Ještě dobře, že Miloš Zeman na toto riziko veřejně upozornil.

Je skutečně skandální, že média z Bakalova impéria se v poslední době dokonce pustila do cenzury mailové pošty klientů, kteří si zřídili účty na jejich serverech Centrum.cz, Atlas.cz, či Volny.cz. Odpovědní pracovníci se prostě rozhodli, že zadrží maily obsahující odkazy na – dle jejich názoru – „závadné stránky.“ Jednalo se například o odkazy na Parlamentní listy. Je to podobné, jako kdyby se Česká pošta zničehonic rozhodla, že zahodí listovní zásilky svých klientů, protože podle ní obsahují „politicky závadný obsah.“ O tom, co je závadné a co naopak legální už tedy v České republice nerozhodují nezávislé soudy, nýbrž lidé z BMG! Zdá se, že Bakalova média svoji „nezávislost“ dotáhla už do bodu, kdy se cítí povznesena dokonce i nad zákony České republiky.

O to podivnější jsou demonstrace, svolávané v posledních týdnech v ulicích českých a moravských měst údajně proto, aby byla bráněna nezávislá média, rozuměj média ve vlastnictví miliardáře s pochybnou pověstí Zdeňka Bakaly, a veřejnoprávní Česká televize, jejíž neobjektivnost byla dokázána už dokonce i na vědecké úrovni. Lidé, kteří se těchto demonstrací účastní, veřejně hanobí prezidenta republika za to, že si dovolil kritizovat závažné nedostatky v práci určitých novinářů. Podle demonstrantů by měli být novináři naopak vyňati ze sféry jakékoliv kritiky. Takový požadavek je ovšem pochopitelně zcela za hranou a svědčí o tom, že demonstrantům nejde ani tak o obranu demokracie, jako spíš o její zmrtvení. Protože tam, kde chybí diskuze, tam, kde chybí společenská kontrola, není už žádná demokracie, ale naopak totalita.

 

Nezávislé noviny

 

Náhledové foto: Zdeněk Bakala. Zdroj: fob

Foto: Miloš Zeman pronáší svůj inaugurační projev. Zdroj: fob

Foto: Miroslava Němcová. Autor: Občanská demokratická strana – https://www.flickr.com/photos/odscz/16645609558/in/dateposted/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42128997

Foto: Jiří Pospíšil. Autor: Občanská demokratická strana – Civic Democratic Party of the Czech Republic – https://www.flickr.com/photos/odscz/10593472984/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43404000

Foto: Přenosový vůz České televize. Autor: Ben Skála, Benfoto – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25011196